Król Roger

dimarts, 10 de novembre del 2009

"Król Roger tracta principalment d'una lluita interna [...] que probablement tot ésser humà s'ha de plantejar en algun moment de la seva vida: "Quan es presenta l'oportunitat, ¿caic en la temptació o em refreno?" " (David Pountney)


D'això i molt més parla aquesta obra mestra del compositor polonès Karol Zymanowski, la qual 83 anys després de la seva estrena absoluta a Varsòvia arriba per primera vegada al nostre país.

El llibret, de Jaroslaw Iwaszkiewicz i el mateix compositor, és una revisió nietzscheana i personal d'un episodi de Les Bacants d'Eurípides, i narra com Roger II, rei de Sicília, rep la visita d'un misteriós pastor, el mateix Dionís, que sedueix la reina Roksana i tota la seva cort amb les seves predicacions hedonistes. Roger resta al principi atemorit i desconcertat davant del poder del profeta, però decideix de convertir-se ell també en el seu pelegrí. En una celebració ritual, la reina i la resta de la cort s'abandonen totalment al poder foll i bestial del déu i s'entreguen a un sacrifici orgiàstic del qual només Roger i el savi Edrisi es mantenen aliens. El rei, doncs, ha descobert la "religió desconeguda", ha acceptat el seu jo dionisíac, però acabarà sobreposant-s'hi entonant un joiós himne al Sol, Apol·lo, que el fa triomfador sobre ell mateix.


La música s'organitza en tres grans blocs que coincideixen amb els tres actes de l'òpera, anomenats 'bizantí', 'oriental' i 'grecoromà' respectivament. Els tres amb les seves particularitats, es confonen en un teixit musical unitari d'una gran riquesa tímbrica i un veritable poder sensual. Amb clares influències de Wagner, Debussy i Ravel, entre d'altres, la música de Szymanowski és màgica, engantxa des del primer compàs. Des del poder arcaitzant del principi del primer acte, amb el cor cantant severes quintes paral·leles, fins a l'electrificant himne final en Do major, passant per la famosa ària de Roksana, orientalitzant i melosa, i les coloristes intervencions del pastor, sentim un tot deliciós, un espectacle de sensualitat i mestissatge musical.

I era això el que interessava a Szymanowski, que la seva partitura fos sensual, que s'impregnés del sol de les terres llatines, els colors del mediterrani, i la voluntat lliure del Dionís de Nietzsche, de la seva voluntat sexual reprimida, de la sensualitat que no podia mostrar més que en la seva música i que havia de quedar també plasmada en el llibret, el qual, potser per causa de les diferències entre Iwaszkiewicz i el compositor i una excessiva rimbombància, o potser pel seu intimisme latent, no acaba de funcionar dramàticament.


LA PRODUCCIÓ

A casa nostra el Król Roger ha vingut en una coproducció del Gran Teatre del Liceu i el Festival de Bregenz, fruit del treball del director David Pountney, que ha sabut entendre, i sobretot, fer entendre amb gran intel·ligència aquesta magnífica òpera, l'escenografia de Raimund Bauer, la il·luminació de Fabrice Kebour, el vestuari de Marie-Jeanne Lecca i la coreografia de Beate Vollack.

Sobre l'escenari, unes enormes grades d'un blanc impol·lut en forma de semicercle, a la manera d'un teatre grecoromà, són el testimoni mòbil de tot el que passa. Mòbil perquè, encara que no es mouen del seu lloc en cap moment, estan plenes d'esglaons que es desplacen d'un costat cap a l'altre, artificis luminiscents, i trampetes gairebé invisibles d'on apareixen i desapareixen els personatges i que creen veritables il·lusions òptiques. Aquest element parcialment estàtic es veu afectat per tots els canvis que es produeixen en escena per mitjà de la llum. Cels d'un blau intens, foscos estremidors, ombres, flaixos i tot tipus de peripècies lumíniques donen vida a l'escenari, conformant amb la graderia i els seus esglaons mòbils un engranatge que sembla que estigui viu; l'escenografia no és passiva, participa de la trama. El vestuari complementa també aquest sistema de colors i símbols: negre per a l'església opresora, els reis i la cort en el seu estat primitiu. Vermell per al pastor, els personatges en la seva transformació passional i tot el que Dionís representa. Tot això encara es veu realçat per una posada en escena dels actors que guarda unes distàncies simètriques, suggeridores, medides centímetre per centímetre, i bells moments plàstics coreografiats. Finalment, una mica de sang i una gran flamerada donen artifici al tercer acte.



EL REPARTIMENT

Scott Hendricks en el paper de Roger ha tornat a demostrar, com ja ho va fer fa dues temporades a Mort a Venècia, que és un baríton excepcional, d'aquells que deixen amb la boca oberta, amb una emissió sempre perfecta, una precisió envejable i una prestació escènica al més alt nivell. La Roksana d'Anne Schwanewilms va estar en tot moment a l'altura de les circumstàncies, però no va destacar de la manera com tothom s'ho esperava, tot i oferir-nos un segon acte immaculat. Francisco Vas va oferir-nos un fantàstic Edrisi, molt ben cantat i teatralment molt efectiu. Will Hartmann, en l'antagònic (o no) rol del pastor, va lluir un fraseig deliciós, que l'eximeix de la poca gràcia d'alguna de les poses i els saltironets que anava fent. Finalment, Daniel Borowski i Jadwiga Rappé van estar excel·lents en els seus respectius rols, destacant sobretot el primer amb una veu de baix d'aquelles que sonen i ressonen, ricament timbrada i amb el vibrato just i necessari.

El Cor del Gran Teatre del Liceu va excel·lir en la seva tasca, vocalment i escènicament, tot i les nombroses baixes que els esglaons de cinquanta centímetres de l'escenografia Bauer han suposat. Bravo també per als petits i les petites del Cor Vivaldi.
L'Orquestra del Gran Teatre del Liceu va sonar fantàstica sota la batuta de Josep Pons, que va aconseguir un so transparent, ric, i que, ¡atenció!, no va solapar les veus dels cantants en gairebé cap moment.

En resum una producció rodona, de les que val la pena veure, i una oportunitat d'or per a gaudir amb i en tots els sentits d'aquesta òpera que, creieu-me, no us podeu perdre sota cap concepte!


I arribat aquest punt només em queda treure'm el barret davant la direcció artística del Teatre, que ens està donat el luxe que al nostre país s'estrenin òperes com aquesta, la Mort a Venècia, o Le Grand Macabre que arribarà l'any vivent. La sala està més buida, sí, no es venen tantes localitats, però hi ha més gent jove, la cartellera té un altre aspecte, i això assegura no només la justa representació de les grans obres del segle XX, sinó també la captació de nous públics i una imatge cosmopolita i oberta del Liceu.

3 comentarios:

Inanna Pilgrim ha dit...

M'ho he llegit :). I, la veritat, és que t'entren ganes d'anar-la a veure ja!

No res... espero que a més de dedicar-te a la música i al cant, també ho facis a la crítica musical. Per les difícultats que m'havies comentat per estar "rovellat" t'ha quedat francament bé!!! Chapeau ;)

Anònim ha dit...

Gerard!, molt bona critica, de veritat, escrius molt be... pero per mi les critiques sempre es queden curtes perque, pel fet de ser critiques, mai diuen el que per mi es mes important en la musica... que va moure l'opera que vam anar a escoltar? penso que la musica es l'art mes directe que hi ha: ahir us vaig parlar d'un poeta que es diu Joan Margarit, i tambe d'un poema seu on compara l'amor amb el poder d'un assassi, i acaba dient, refern-se a un dispar... perillos i certer, com tu en la meva vida...per mi aixi es la musica... un art que es com les fletxes de cupido, que van directe a la diana... i de la ferida que fa en poden brollar terratremols... per mi aquella opera, com tota la bona musica, va ser un dipar, en part pel seu argument, en part per la brutalitat de l'escena, pero sobretot per la musica... la musica es un art molt ple, un art Total... Fins i tot penso (i potser peco en dir-ho) que la musica es l'art que ha sabut trobar mes el centre entre els dos deus, entre les dues forces que en aparença es repeleixen: perque de la musica se'n poden fer grans i increibles i emocionants critiques, analisis... pero de la musica tambe en podem treure el pol mes exentric, perque en el fons la musica, una vegada escritat nomes te una finalitat, arribar a una Persona, indefinida i sense cara ni sexe i que mai coneixera a Beethoven ni a Mozart ni a Britten i que no sabra res de Carmina Burana (de la qual es pensara que es esposa de Carl Orff), pero s'emocionara amb allo, i punt... En el fons com en l'amor, que se'n poden dir grans coses i se'n poden fer grans poemes, pero es un sentiment que nomes vol dos essers, i prou.

Gerard, Gerard, un bon escriptor, un bon analitic, un bon critic, un bon observador, un bon escoltador, un bon music, un bon cantant... pero aixo son superfluitats si ho posem devant de Tu, perque el mes bonic que tens (per mi!) es que ets una persona molt xula! no perdis mai aquest foc que tens, es molt bonic! que guai haver-te conegut, aixi de quasualitat... es curios que d'entre tantisima gent que hi ha al mon et trobis amb uns o amb altre... i segurament et perds coses tant boniques no haguen conegut el munt de candidats per tenor II que em tingut... pero aquestes perdues que l'atzar ens ha fet tenir es compensen amb gen com tu, amb gen tan viva i amb tanta pasio!!!

A demain monsieur bariton! bijoux!

bruno

Anònim ha dit...

vaig estar dubtant fins al darrer moment, peró al final vaig agafar entredes per Tirésies!
A veure q tal!